Co COVID-19 zmienił w gastronomii?

Jeszcze przed marcem 2020 roku nikt nie spodziewał się, że dojedzie do ogólnoświatowej zmiany w życiu większości ludzi.

Do tego czasu świat rozwijał się bardzo dobrze i nic nie zapowiadało problemów. Jednak wraz z informacją o ogólnoświatowej pandemii większość dziedzin gospodarki zostało sparaliżowanych, zarówno przez obowiązujące obostrzenia jak i przez brak klientów, którzy z obawy o swoje zdrowie i życie przestali regularnie korzystać z różnego rodzaju usług.

Jedna z branży, która najbardziej odczuła wpływ pandemii na swoją działalność, była gastronomia. Początkowo wprowadzone obostrzenia nakazywały całkowite zamknięcie restauracji i umożliwiały jedynie przyjmowanie zamówień na dowóz.

Wraz z uspokajaniem się pandemii w Polsce gospodarka, a w tym także branża gastronomiczna zostawały powoli odmrażane i aktualnie mogą działać już w szerszym zakresie. Jednak ta ogólnoświatowa pandemia mocno odbiła się na branży gastronomicznej na całym świecie i zmieniła ją w znacznym stopniu.

Zasady higieny w gastronomii podczas pandemii

Obecnie wiele osób przyzwyczaiło się już do wszechobecnych nakazów zasłaniania ust i nosa czy też dezynfekcji rąk. Jednak na początku pandemii dostosowanie się do tych niezbędnych zasad było bardzo trudne i wielu osobom komplikowało codzienne życie. Zmieniły się warunki pracy jak i podejście do bezpieczeństwa praktycznie w każdym elemencie życia codziennego. Również w gastronomii zasady bezpieczeństwa i higieny zmieniły się diametralnie.

Kucharze, kelnerzy oraz inni pracownicy obsługi muszą zakrywać usta i nos przy użyciu maseczki, korzystać z jednorazowych rękawiczek ochronnych, a także starać się regularnie dezynfekować ręce. W restauracjach stoliki powinny znajdować się w odległości przynajmniej 2 metrów od siebie i być dokładnie dezynfekowane po każdym kliencie.

Odkażane powinny być także wszelkie inne powierzchnie i pomieszczenia, z których korzystają klienci, takie jak klamki, włączniki, krzesła, blaty, powierzchnie robocze i wiele innych. W każdej restauracji powinien znaleźć się także płyn do dezynfekcji udostępniony klientom.

Menu najlepiej, aby było w formie jednorazowej, ale często restauracje korzystają w tym celu z nowoczesnych technologii i udostępniają swoje menu na specjalnych aplikacjach, które można pobrać na własny smartfon lub skorzystać z ekranów, lub tabletów dostępnych w restauracji. Sztućce, talerze, szklanki i inne naczynia podawane do stołu, najlepiej, aby były zawinięte w serwetkę albo inną formę zabezpieczenia.

Wszelkie tego typu ograniczenia i nakazy sprawiają, że większość osób udając się do restauracji np. na obiad, czuje się tam mało komfortowo. Efektem tego jest znacznie mniejsza ilość klientów korzystających z usług gastronomicznych, co bardzo niekorzystnie wpływa na rozwój tej branży gospodarki i dla wielu osób oznacza zamknięcie własnej firmy.

zmiany covid 19 w gastronomii

Zamówienia na wynos jako podstawowa zasada działania gastronomii

Po zamknięciu wszystkich restauracji i lokali gastronomicznych jedyną formą wydawania zamówień stało się dostarczanie ich pod wskazany adres. Nie jest to forma opłacalna z punktu widzenia branży gastronomicznej, ale pozwoliła utrzymać się w pewnym stopniu większości lokali.

Sporą zasługę w tym mieli ludzie, którzy w czasie lockdownu regularnie zamawiali jedzenie z restauracji, wspierając tym samym znajdującą się w trudnym momencie gastronomię. W wielu przypadkach taka forma działalności była dla właścicieli równoznaczna z zamknięciem lokalu, przez co spora część polskiej, ale i także światowej gastronomii zniknęła z rynku.

Wielu ludzi odzwyczaiło się również od korzystania z usług gastronomicznych i nawet po ponownym odmrożeniu tej części gospodarki, nie wróciło już do restauracji. To sprawia, że sytuacja gastronomii w Polsce i na świecie zmieniła się w znacznym stopniu i potrzeba sporo czasu, aby wróciła do normy.

Jak widać, branża gastronomiczna ma aktualnie bardzo ciężkie zadanie, a to wszystko spowodowane jest panującą na całym świecie pandemią. Dezynfekcja restauracji, zakrywanie ust i nosa, dystans społeczny oraz inne ograniczenia i nakazy sprawiają, że bardzo niewiele osób chce korzystać z usług gastronomicznych, a to przekłada się na złą sytuację finansową wielu lokali gastronomicznych. Pandemia mocno zmieniła branżę gastronomiczną i ma ogromny wpływ na jej dalsze losy.