Co robić aby zachować sprawność DPF i FAP?

Filtry DPF są montowane w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Mają one za zadanie oczyszczanie spalin ze szkodliwej sadzy. Jednocześnie mechanicy uznają je za najbardziej problematyczne podzespoły nowoczesnych samochodów.

Już za jakiś czas samochody bez sprawnego DPF oraz FAP nie będą dopuszczane do ruchu. Niestety te elementy wyposażenia samochodu często ulegają awariom i są niezwykle drogie. Współcześnie możliwe jest jednak oddanie komponentów do tzw. pralni. Jak dbać o filtr DPF, aby zachować jego sprawność?

Filtr FAP czy filtr DPF – różnice

Różnica między filtrem DPF a FAP jest niewielka. FAP do poprawnej pracy potrzebuje stosowanego, płynnego środka, który obniży temperaturę samozapłonu sadzy. Natomiast DPF to kolejna część eksploatacyjna, którą należy cyklicznie wymieniać. Niestety, wysokość sadzy w spalinach zmusza niekiedy właścicieli samochodów do częstszej wymiany filtra. Przepisy dopuszczają jednak oddanie do czyszczenia DPF.

Co zrobić, żeby filtr DPF zachował swoją sprawność?

Filtr trzeba wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, ale nie oznacza to, że już wcześniej nie będzie konieczne jego czyszczenie. Filtry DAF i FAP może się zapchać pomimo stosowania odpowiedniego płynnego środka bądź regularnych przeglądów u mechanika. Aby jednak filtry służył jak najdłużej, konieczne będzie podjęcie dodatkowych kroków.

Filtr FAP potrzebuje regularnego uzupełniania poziomu płynu katalicznego – zwłaszcza wtedy, kiedy zapali się odpowiednia kontrolka.

Z filtrem DPF sprawa ma się trochę inaczej, ponieważ żaden płyn nie jest w stanie przedłużyć jego żywotności. Na początku warto jednak skupić się na poprawnym eksploatowaniu samochodu – regularnych przeglądać, wymianach filtra powietrza czy nawet dbanie o dobrej jakości olej napędowy. Oprócz tego najważniejsze jest utrzymać silnik w doskonałej kondycji – opóźni to czas zapchania się filtra. Każde podwyższone zużycie oleju czy jakiekolwiek nieszczelności sprawią, że filtr automatycznie będzie zatkany. Ogromną rolę grają wtryskiwacze – zakłócona praca dawkowania paliwa, a przez to ich błędne rozpylanie w cylindrach powoduje, że wzrasta liczna cząstek sadzy w wydostającym się dymie.

W przypadku bardzo zapchanego filtra, kiedy jeszcze nie upłyną czas jego wymiany, można oddać DPF do czyszczenia w specjalnej pralni.

Czy można bezproblemowo usunąć filtr DPF?

Usuwanie DPF nie jest dobrym pomysłem. Po pierwsze jest to nielegalne, a po drugie – mandat, który można otrzymać podczas kontroli drogowej nierzadko sięga kwoty rzędu kilku tysięcy. Zdecydowanie prostrze od usuwania DPF jest wyczyszczenie go. Brak filtra może skutkować również problemami podczas przeglądu rejestracyjnego czy ze sprzedażą samochodu.

Usuwanie i czyszczenie filtra DPF

Jaką pralnię DPF wybrać?

Wybierając pralnię warto zwrócić uwagę na taką, która w profesjonalny sposób czyści DPF. Wiele miejsc oferuje całkowitą regenerację filtra i przywrócenie go do pierwotnego stanu. Pralnia DPF powinna przeprowadzić odpowiednie testy, sprawdzając poziom zanieczyszczenie filtra, aby móc dobrać odpowiedni sposób jego czyszczenia. Podobny test musi zostać wykonany po zakończonej procedurze. Oprócz tego dobrze jest zwrócić uwagę na to jakiego rodzaju zanieczyszczenia są usuwane w pralni DPF. Ważne jest, aby maszyna FCM usunęła cząstki pyłu PM10, oleju oraz ceru.

Filtr DPF i FAP – jak dbać?

Odpowiednia eksploatacja samochodu, a także regularne czyszczenie filtru DPF, z pewnością przyczyni się do rzadszej wymiany i napraw. Zamiast kupowania nowego filtra DPF czy nielegalnego usuwania, można oddać go specjalistycznej pralni DPF. Tam filtr zostanie zregenerowany i przywrócony do pierwotnego stanu.