Czy kurs angielskiego dla przedszkolaka ma sens?

Głosy w tym zakresie są podzielone. Zwolennicy wczesnego rozpoczynania nauki będą potwierdzali, że im szybciej, tym lepiej. Przeciwnicy będą wytaczać argumenty o braku możliwości uczenia tak małych dzieci płynnej komunikacji w języku obcym. Kto ma rację? Czy nauczanie angielskiego w przedszkolu ma sens, a jeśli tak, to dlaczego?

Zalety nauki języka obcego od najmłodszych lat

Według badań nauka języka obcego już w latach przedszkolnych pozwala na bardziej efektywne rozwijanie kompetencji fonetycznych. Z polskiego na nasze, oznacza to, że dzieci rozpoczynające naukę języka wcześniej, zyskują znacznie większe szanse na nauczenie się pięknej, poprawnej wymowy angielskiej. To zdumiewające, jak wiele osób w naszym kraju zna język angielski, i jak spora część z nich kaleczy go swoją wymową. Zapisując swoje dziecko na angielski już w przedszkolu, dajesz mu przewagę już na starcie.

nauka języka angielskiego

Czy małe dzieci poradzą sobie z gramatyką?

Dla jasności – w przedszkolu nie ma nauki gramatyki. Chodzi tu bardziej o sam fakt oswojenia się z językiem, z faktem jego istnienia, z brzmieniem, z rozumieniem prostych wyrażeń i poleceń. Na tym etapie kluczowe jest pozbycie się bariery językowej, co sprawi, że na późniejszym etapie dziecko będzie znacznie łatwiej przyswajać nowe zagadnienia nie tylko konwersacyjne, lecz też gramatyczne. 

Jak wygląda nauka angielskiego w przedszkolu?

Wiemy już, że dzieci najefektywniej uczą się właśnie poprzez zabawę, dlatego też w nauce języka obcego wykorzystywane są całkowicie inne metody, niż w przypadku dzieci starszych, młodzieży i dorosłych. Do metod tych należą m.in. metoda wczesnej immersji. Polega ona po prostu na tym, że język obcy towarzyszy dzieciom w sposób naturalny przez cały dzień i jest przeplatany z językiem polskim, co ułatwia naukę i pozwala na znacznie lepsze oswojenie się z nim

Drugą metodą jest np. Total Physical Response, co oznacza angażowanie całego ciała w naukę języka obcego. Wiąże się to z pokazywaniem określonych czynności, naśladowaniem nauczyciela lub innych uczniów, śpiewaniem i innymi sposobami, wykorzystującymi ruch w nauce języka obcego.

nauka języka obcego

Dlaczego warto zaczynać naukę języka obcego już w przedszkolu?

Dzieci na tym etapie nie są przeładowane, tak jak w późniejszych latach, dlatego też mają więcej czasu na nauczenie się nowej wiedzy, a tym samym mają szansę dużo lepiej ją utrwalić. Co więcej, na tym etapie nauka jest bardziej naturalnym, intuicyjnym procesem przyswajania, niż kuciem na siłę do sprawdzianu. Maluchy nie są związane określonymi standardami, nie wiedzą jeszcze, co to znaczy znać język na poziomie B1 lub C2. Sprawia to, że podchodzą do nauki luźno, nie stresując się nią. 

Nauka języka obcego polega w dużej mierze nie tylko na przyswajaniu suchych reguł i poznawaniu słownictwa, lecz też na wypracowywaniu własnych strategii, dzięki którym przyswajanie go odbywa się na poziomie instynktownym. Małe dzieci szybko zaczynają rozumieć, że te same strategie, jakie pomogły im nauczyć się mówić, można zaadaptować do nauki języka obcego. Inaczej mówiąc, wypracowują sobie własny styl nauki języka, którym mogą, choćby nieświadomie, z dużym powodzeniem posługiwać się również w późniejszych latach edukacji.

Nauka języka angielskiego lub jakiegokolwiek innego w przedszkolu ma ogromny sens, przy czym oprócz przedszkola może odbywać się w specjalnej szkole językowej, jeśli tylko zachodzi taka potrzeba. Tam również maluchy mogą swobodnie odkrywać fascynujący świat języków obcych, rozszerzając swoje horyzonty poprzez zabawę.