Prowadzenie wywiadu gospodarczego w Polsce

Jak analizowane jest przedsiębiorstwo dzięki Business Intelligence?

Gromadzenie danych na temat działalności przedsiębiorstw lub państw nazywa się wywiadem gospodarczym. Podzielić można go na kilka różnych form, spośród których warto jest wyróżnić analizę naszej konkurencji, business intelligence, wywiad ekonomiczny, zweryfikowanej stanu prawnego konkretnej firmy oraz wywiad handlowy, który opiera się przede wszystkim na dokładnej analizie przedsiębiorstwa.

Analiza danych - wywiad gospodarczy

Połączenie tych wszystkich składowych może dać nam pewien obraz wywiadu gospodarczego – aczkolwiek warto jest zwrócić uwagę na fakt, iż wywiad ten nie opiera się na działaniach ukrytych, tajnych lub nawet nielegalnych – to byłoby szpiegowanie. Wywiad gospodarczy jest formą legalnego pozyskiwania treściwych danych na temat innych firm oraz działalności. Przy użyciu dostępnych materiałów w zapisach, urzędach, rejestrach można dojść do pewnych wniosków. Business Intelligence zakłada spore wykorzystanie źródeł wirtualnych, gdzie obecnie znaleźć można całe pokłady danych, dzięki którym można dojść do wniosków. Warto przyjrzeć się czy firma nie działania na Giełdzie Papierów Wartościowych, czy nie jest notowana na Forexie, NexConnecie czy w innym miejscu, w którym toczy się walka o duże pieniądze. Jeśli jest to spółka akcyjna należy dokładnie przejrzeć jej wszelkie raporty, które publikowane są periodycznie – co trzy miesiące oraz każdego roku. Analiza kilku raportów z rzędu może analitykom przynieść kluczowe informacje istotne dla ich pracy.

Co robią detektywi po zebraniu danych?

Zespół detektywów, który zajmuje się tego rodzaju działaniem to najlepsze wyjście jakie można wybrać. Samodzielne dotarcie do tych danych może być kłopotliwe oraz czasochłonne. Samo zebrani faktów oraz informacji przez zatrudnionych nowoczesnych detektywów to jednakże nie wszystko, istotne jest również umiejętne podejście do ich zanalizowana. Tzw. big data to pojęcie, które może się wiązać z tego rodzaju działaniu. Coraz popularniejsza w Polsce forma analizy jest bardzo wartościowa, ale aby prawidłowo ją przeprowadzić należy wynająć spory zespół ludzi oraz często przekopać się przez tysiące gigabajtów danych. Wywiad gospodarczy to bardzo interesujące opcja zarówno dla małych jak i dla dużych firm. Duzi gracze mogą upewnić się, że konkurencja nie zmierza ku dominacji rynku, przejęciom lub nie jest wyraźnie zbyt silna. Małe firmy mogą dowiedzieć się tego w jaki sposób funkcjonują więksi gracze, może to być zarówno źródłem inspiracji jak i przestrogą przed niepodejmowaniem decyzji, które w ostatecznym rozrachunku okazują się być zupełnie nietrafione.

KPI – to co musisz wiedzieć o konkurencji

Na koniec ważne pojęcie – kluczowe wskaźniki efektywności. Są to dane, dzięki którym możliwe do wysnucia są konkretne hipotezy związane z działaniami konkurencji oraz całej branży. Do kluczowych wskaźników efektywności można zaliczyć przede wszystkim to w jaki sposób przygotowywane są świadczone usługi bądź produkty, jak zarządza się operacyjnie strategią marki, w jaki sposób zarządza się ludźmi oraz czy stosowane są wytyczne względem zapewnienia warunków bezpiecznych, w jaki sposób obsługiwani są stali oraz potencjalni kontrahenci, działania wizerunkowe oraz wytyczne finansowe.