Przetargi – dlaczego warto brać w nich udział?

Warunki polskich przetargów

Polskie przedsiębiorstwa często przystępują do przetargów związanych ze swoją branżą. Aktywni biznesmeni dzięki temu poszukują lepszych, ciekawszych rozwiązań mogących stanowić dla nich lukratywny kontrakt.

przetargi w polsce

Dzięki znajomości rynku oraz świadomości możliwości własnego biznesu biznesmeni wiedzą, które przetargi mogą być dla nich korzystne, a które z nich nie stanowią czegoś co wzmocni ich pozycję na rynku. Aby wystartować w przetargu polskie firmy muszą jedynie odpowiedzieć na ogłoszenie – najczęściej publiczne – w którym pojawi się informacja o miejscu, dacie, godzinie oraz celu przetargu. Ogłoszenie powinno też mówić o warunkach, a także o teoretycznym wadium, które stanowi zadośćuczynienie, w przypadku wystartowania do przetargu, wygrania go, a następnie zrezygnowaniu przez wykonawcę zamówienia. Wadium może być także wpłatę oznaczająca chęć przystąpienia do negocjacji, co oznacza, że dużym przetargom mogą podołać tylko większe spółki, zdolne do poświęcenia kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych tylko na przystąpienie do rozmów.

Prawne regulacje przetargu dla firm budowlanych

Przetargi w Polsce regulowane są prawem – mówi o nich przede wszystkim artykuł 70 kodeksu cywilnego. Przepisy są jednakże dość szczegółowe, dlatego też poszczególne branże mogą posiadać odrębne regulacje prawne, zwłaszcza budownictwo, gdyż na tym polu najczęściej dochodzi do przetargów. Ich celem jest pozyskanie najlepszego wykonawcy zlecenia, który powinien spełnić przedkładane przed nim konkretne warunki, dodatkowo powinien zmieścić się w terminie realizacji zlecenia, pod groźbą kar. Udział w przetargach jest dobrowolny, warto wybierać te, które dla przedsiębiorstwa mogą stanowić szansę – przede wszystkim tą, która związana jest z wykonaniem wyjątkowych prac, mogących stanowić doskonały element portfolio firmy, dający jej możliwość szerszego rozpoznania i zaproszenia do rozmów w przypadku jeszcze atrakcyjniejszych zleceń w przyszłości. Przetargi są szansą dla firm doskonale przygotowanych, nie oznacza to jednakże, że wygrywają wyłącznie firmy doświadczone, z bogatym portfolio, a także posiadające ugruntowane relacje partnerskie z inwestorami. Młode, aktywne, przedsiębiorcze spółki również mogą godnie rywalizować, jednakże muszą pokazać, że są w stanie sprostać wszelkim wymaganiom. Te są tym wyższe im wyższy jest budżet zlecenia oraz im bardziej znaczący jest organizator przetargu. W przypadku zamówień publicznych przedsiębiorstwa muszą liczyć się z tym, że będą musiały spełnić nawet najbardziej restrykcyjne wymagania oraz sprostać ściśle określonym terminom.