Jak powinno się układać kostkę brukową?

Jeśli chcemy na swojej posesji ułożyć nawierzchnię z kostki brukowej, najwygodniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług specjalizującej się w tym firmy. Przy odrobinie wprawy i umiejętności, kostkę betonową można ułożyć także samodzielnie. W przypadku kamiennej kostki brukowej, lepiej zdać się na profesjonalistów.

Układanie kostki brukowej rozpoczyna się od usunięcia warstwy ziemi grubości 20-50 centymetrów (w zależności od tego, jakiej grubości ma być nawierzchnia z kostki). Trzeba pamiętać o dokładnym usunięciu wszelkich korzeni, pozostałości traw i roślin itp. Pozostałą powierzchnię ubija się, aby zapewnić twardą podstawę dla warstwy kostki, która ma zostać ułożona. Następnie, przy zastosowaniu specjalnych urządzeń, nadaje się gruntowi kształt odpowiadający temu, jaki ma mieć powierzchnia z kostki po ułożeniu.

Następnym etapem jest ułożenie tzw. warstwy podbudowy, wykonanej z materiału przepuszczającego wodę. Zadaniem tej warstwy jest właściwe przenoszenie na grunt obciążeń z powierzchni. Do jej wykonania stosuje się żużel, żwir, tłuczeń itp. Aby wyrównać podsypkę, układa się na niej cienką warstwę piasku lub drobnego żwiru.

Na warstwie piasku układa się kostkę, zaczynając od krawędzi w kierunku środka. Umożliwia to pracę bez wchodzenia na powierzchnię jeszcze nie wyłożoną kostką, co mogłoby ją uszkodzić. Kostkę trzeba układać wyjątkowo starannie, pamiętając o pozostawieniu niewielkich szczelin pomiędzy poszczególnymi elementami. Niekiedy pojedyncze fragmenty trzeba przycinać, aby do siebie pasowały – radzi nam firma brukarska Dominik-Bruk.

Kostka brukowa

Po ułożeniu nawierzchni z kostki, szczeliny wypełnia się piaskiem. Bardzo ważnym, końcowym elementem układania nawierzchni z kostki brukowej jest tzw. zagęszczanie. Zadaniem tego zabiegu jest wyrównanie całej powierzchni i usunięcie wszelkich nierówności i wybrzuszeń. Do zagęszczania powierzchni z kostki brukowej używa się specjalnej płyty wibracyjnej, od spodu zabezpieczonej warstwą z tworzywa sztucznego, która chroni ułożoną kostkę przed uszkodzeniem. Po zagęszczeniu cała powierzchnia jest bardzo zwarta, a wszystkie warstwy ściśle do siebie przylegają.

Cechy kostki brukowej

Kostka brukowa zyskała sobie tak wielu zwolenników ze względu na to, że jest materiałem wyjątkowo trwałym, tanim, praktycznym i możliwym do zastosowania niemal wszędzie.

Zanim zdecydujemy się ułożyć wokół domu chodnik z kostki brukowej, warto dowiedzieć się, jakie są cechy takiej powierzchni i jak reaguje ona na warunki środowiskowe.

Kostka brukowa składa się z dwóch warstw materiału. Spodnia, grubsza warstwa jest bardzo trwała i ma wysoką nośność. Wierzchnia, cieńsza warstwa pełni funkcję ochronną i estetyczną. Kostka jest bardzo trwała, ale jej wygląd zmienia się wraz z wiekiem. Na nowo położonej kostce mogą pojawiać się tzw. wykwity wapniowe, szczególnie po opadach deszczu. Powstają one wyniku reakcji dwutlenku węgla z materiałami wykorzystanymi przy produkcji kostki brukowej. Wykwity wapniowe nie są wadą wyrobu i znikają samoistnie po jakimś czasie.

Beton, z którego wykonuje się kostkę brukową, jest wykonany z naturalnych surowców, dlatego też kolor poszczególnych elementów nie jest identyczny. Te wahania kolorystyczne uważa się za normę i produkt taki jest dopuszczony do normalnej sprzedaży. Niejednolity kolor zanika po pewnym czasie intensywnego użytkowania.

Powierzchnia kostki brukowej jest szorstka. Niekiedy producent musi ścierać ją, aby nadać jej odpowiednią chropowatość. Jest to ważna cecha, gdyż gładka powierzchnia byłaby zbyt śliska, szczególnie po deszczu.

Pielęgnacja kostki brukowej ogranicza się w zasadzie do regularnego jej użytkowania, zamiatania i odśnieżania. Te zabiegi powinny skutecznie pomóc usuwać wszelkie codziennne zanieczyszczenia. W razie bardziej uporczywych zabrudzeń kostki brukowej, można pomóc sobie specjalnymi środkami chemicznymi. Można też zabezpieczyć powierzchnię przed uszkodzeniami i zarysowaniami, impregnując ją za pomocą specjalnego lakieru.

Betonowa kostka brukowa

Najpopularniejszym rodzajem kostki brukowej jest kostka wykonana z betonu. Powstaje ona w wyniku mieszania masy betonowej, której nadaje się odpowiedni kształt. Masa ta jest następnie prasowana, aby odciągnąć z niej jak najwięcej wody. Ten proces zwiększa znacznie trwałość i wytrzymałość materiału. Stosunkowo mała zawartość wody w kostce brukowej przyczynia się do nadania jej dużej odporności na niskie temperatury. W procesie produkcji kostkę można barwić przez dodanie do masy odpowiednich pigmentów w różnych kolorach. Najpopularniejsza jest betonowa kostka w naturalnym, szarym kolorze. Fakt, że budulec ten jest dostępny w wielu barwach, często wykorzystuje się przy budowie np. parkingów – poszczególne przestrzenie do parkowania oznaczone są pasami wykonanymi w kostki w innym kolorze, dzięki czemu nie trzeba ich później malować. Nowoczesna kostka brukowa to także mnogość wzorów, z których można ułożyć każdy niemal kształt.

Dostępne są kostki trójkątne, z których ułożyć można linię prostą, wielokątne, asymetryczne itp. Aby poprawić walory estetyczne betonowej kostki brukowej, powstało wiele technologii, dzięki którym można ją postarzyć czy nadać wygląd naturalnego kamienia. Na brzegach nawierzchni z kostki brukowej układa się zazwyczaj krawężniki lub specjalne obrzeża (tzw. galanterię betonową). Ich zadaniem jest zabezpieczenie nawierzchni przed uszkodzeniem, np. w wypadku najechania samochodem, a także zapobieganie rozsuwaniu się kostki. W zależności od grubości można podzielić kostkę brukową na kilka rodzajów, z których każdy jest przeznaczony do innego celu. Najcieńszy rodzaj kostki ma grubość 4 cm i przeznaczony jest do kładzenia w miejscach o bardzo małym obciążeniu ruchem, np. na alejkach ogrodowych. Nieco grubsza kostka ma 6 cm i może być położona w miejscach, w których ruch odbywa się regularnie, ale jest nieznaczny. Kostka o grubości 8 cm nadaje się do kładzenia np. na parkingach czy uczęszczanych chodnikach. Najgrubsza, 10-centymetrowa kostka sprawdza się nawet w miejscach, po których regularnie jeżdżą ciężkie pojazdy (np. ciężarówki, autobusy). Materiał ten jest bardzo szeroko wykorzystywany przy budowie wszelkich publicznych parkingów, podjazdów, chodników itp.